Search
Close this search box.
نحوه خوابیدن بعد لیپوماتیک

نحوه خوابیدن بعد از لیپوماتیک (نکات طلایی)

نحوه خوابیدن بعد از لیپوماتیک از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. این جراحی همچون تمامی جراحی‌های زیبایی و درمانی که از سوی بسیاری از افراد انجام می‌شود، مستلزم انجام مراقبت‌هایی است که به اندازه روند جراحی از اهمیت بالایی برخوردار است. یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین مراقبت‌هایی که افراد بعد از عمل باید انجام دهند نحوه خوابیدن بعد از جراحی لیپوماتیک می‌باشد. از این رو در ادامه در خصوص نحوه خوابیدن بعد از جراحی لیپوماتیک صحبت خواهیم کرد.

پس از انجام لیپو، فرد به دلیل طولانی بودن زمانی که در اتاق عمل سپری کرده است، با احساس خستگی و ضعف شدیدی مواجه خواهد شد. به همین دلیل، استراحت کافی و منظم برای بهبود وضعیت بعد از جراحی بسیار اهمیت دارد. برای بهبود وضعیت بعد از عمل، نکاتی مانند نحوه خوابیدن بسیار مهم هستند. اگر طرز صحیح خوابیدن پس از جراحی را رعایت نکنید، ممکن است در ناحیه تحت درمان عوارض بعد لیپوماتیک به وجود بیاید. بنابراین، پس از این عمل، باید دستورالعمل‌های پزشک را رعایت کرده و نحوه خوابیدن صحیح را رعایت کنید تا بهبودی سریع‌تری را تجربه کنید.

مدل‌های مختلف خوابیدن بعد از لیپوماتیک

  • خواب به پهلو: خوابیدن به پهلو فشار را از روی نواحی تحت درمان برداشته و به کاهش تورم و درد کمک می‌کند. برای راحتی بیشتر، می‌توانید یک بالش بین زانو‌های خود قرار دهید.
  • خواب به پشت: اگر خوابیدن به پهلو برایتان دشوار است، می‌توانید به پشت بخوابید. در این حالت، یک بالش زیر زانو‌های خود قرار دهید تا کمی خم شوند و فشار از روی کمرتان برداشته شود. از قرار دادن بالش زیر سر خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند به تورم صورت و گردن شما منجر شود.
  • خواب به شکم: از خوابیدن به شکم به طور کلی بعد از لیپوماتیک خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند فشار زیادی را به نواحی تحت درمان وارد کند و باعث درد و ناراحتی شود.

نحوه صحیح خوابیدن بعد از لیپوماتیک چگونه است؟

بسیاری از افرادی که عمل لیپو را با موفقیت پشت سر گذاشته‌اند، از اهمیت نحوه صحیح خوابیدن پس از انجام پیکرتراشی آگاه هستند، اما ممکن است ندانند چگونه باید به صورت صحیح بخوابند تا هیچگونه عارضه‌ای به همراه نداشته باشند. بنابراین، این افراد ممکن است از پزشک خود درباره نحوه صحیح خوابیدن پس از عمل لیپوماتیک سوالاتی داشته باشند تا با توجه به نکات و راهنمایی‌هایی که پزشک ارائه می‌دهد، یک خواب سالم و راحت پس از عمل داشته باشند. برای نحوه صحیح خوابیدن پس از انجام لیپوماتیک، باید به نکات زیر توجه کرد:

خوابیدن به نحوی که هیچگونه ضربه و فشاری به ناحیه تحت درمان وارد نشود: پس از عمل، ناحیه تحت درمان به شدت آسیب دیده است. بنابراین، بهتر است در هنگام استراحت به صورتی بخوابید که هیچ فشاری به این ناحیه وارد نشود. در غیر این صورت، فشار به ناحیه تحت درمان می‌تواند باعث تورم و کبودی در این ناحیه شود و درد زیادی را ایجاد کند.

  • استفاده از بالش اضافی در زیر پا‌ها: برای اینکه خون در ناحیه تحت درمان به خوبی جریان داشته باشد و بافت‌های موجود در این ناحیه بتوانند از مواد مغذی موجود در خون استفاده کنند، بهتر است در هنگام خوابیدن پس از لیپوماتیک یک بالش اضافی در زیر پا‌های فرد قرار داده شود.
  • پوشیدن گن در زمان خواب: حداقل تا ۴ هفته باید به صورت شبانه‌روزی یعنی حتی در زمان خواب نیز گن به تن داشته باشید. این کار به کاهش تورم و کبودی کمک می‌کند.
  • رعایت زاویه ۴۵ درجه: در زمان خواب، باید بالا تنه را با زاویه ۴۵ درجه با پا قرار داد تا اگر جراحی در شکم یا بازو انجام شده است، ورم زودتر برطرف شود. رعایت این نکته به کاهش درد و تورم کمک می‌کند و بهبودی سریع‌تر را ایجاد می‌کند.

چند نکته درباره نحوه خوابیدن صحیح بعد از انجام جراحی لیپوماتیک

نحوه خوابیدن بعد از انجام جراحی لیپوماتیک از مهم‌ترین مراقبت‌هایی است که باید در نظر داشته باشید.

نحوه خواب باید به شکلی باشد که پا‌های افراد نسبت به بدن‌شان در سطح بالاتری قرار گیرد. این کار کمک می‌کند تا میزان فشار وارد شده به بدن و همچنین خونریزی کمتر شود. به همین منظور در هنگام خوابیدن در زیر پا‌های خود از دو بالش استفاده کنید تا پا‌ها به سمت بالا هدایت شود.

✅ تلاش کنید که روی زخم‌ها و برش‌های ایجاد شده نخوابید تا هیچ گونه آسیبی به بدن‌تان وارد نشود

همچنین، برای اطمینان از بهبودی احساسی و جسمی خود، پیشنهاد می‌شود به موارد زیر توجه کنید:

  • مصرف دارو‌های تجویز شده توسط پزشک را رعایت کنید، به خصوص درروز‌های اول بعد از جراحی.
  • رعایت تغذیه سالم و متنوع، با تأکید بر مصرف میوه، سبزیجات و غلات کامل.
  • از ورزش و فعالیت‌های شدید در طول چند هفته اول بعد از جراحی خودداری کنید.
  • برای کاهش تورم و التهاب، از کمپرس یخ برای ناحیه جراحی شده استفاده کنید.
  • رعایت دستورالعمل‌های پس از جراحی که توسط پزشک شما داده شده است.
  • برای کاهش درد، از تمرینات تنفسی ساده استفاده کنید.

در کل، برای خوابیدن بعد از لیپوماتیک، بهتر است با پزشک خود مشورت کنید و دستورالعمل‌های خاصی که برای شما مناسب است را از او دریافت کنید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *