Search
Close this search box.
عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز سینه

عوارض پروتز سینه در خانم‌هایی که نکات مراقبتی و بهداشتی را در دوران نقاهت رعایت نمی‌کنند، یک مشکل طبیعی خواهد بود. اگر زیباجو در جلسات مشاوره قبل از عمل شرکت نکند و نداند که پروتز سینه چه عوارضی دارد، ممکن است دوران نقاهت سخت و طاقت فرسایی را بگذرانند. علاوه بر مشکلاتی که عارضه این عمل برای جسم ایجاد می‌کند، باعث تنش‌های روانی و احساسی نیز خواهد شد. وجود درد، التهاب و خونریزی در ناحیه جراحی شده بعد از عمل طبیعی بوده و با توجه به وخامت اوضاع، شدت آن کمتر یا بیشتر می‌شود.

عوارض پروتز سینه چیست؟

خطرات پروتز سینه برای هر خانمی که این عمل زیبایی را انجام می‌دهد وجود دارد. در واقع فرقی ندارد که شما چه نوع عمل زیبایی سینه انجام می‌دهید، عوارض آن ممکن است بلافاصله بعد از عمل یا مدتی بعد پدیدار شود. این جراحی مانند تمام عمل‌های زیبایی دیگر، عارضه های خاص خودش را دارد. از خطرات این عمل می‌توان به خفیف‌تر آن از جمله درد و چروک شدن پروتز تا شدیدترین آن از جمله پارگی و نشت کپسول اشاره کرد. رایج‌ترین عارضه‌های این عمل زیبایی، عبارت هستند از مواردی که در ادامه می‌پردازیم.

خطرات پروتز سینه

درد

بیشتر خانم‌هایی که این عمل زیبایی سینه را انجام می‌دهند، معمولا دچار دردهای مزمن می‌شوند. این دردها ناشی از قرار گرفتن کپسول در جای نامناسب و انقباض و انبساطی است که در سینه ایجاد می‌کند. این درد در ناحیه سینه بوده و حتی تا زیر بغل هم کشیده می‌شود. در شرایط حاد پزشک متخصص زیبایی دستور می‌دهد تا کپسول‌ها از داخل سینه در آورده شوند‌.

چروک و موج دار شدن پروتز

از شایع‌ترین مضرات پروتز سینه، چروک و موج دار شدن کپسول است. اگر پروتزهایی که برای عمل انتخاب می‌شوند از برند تقلبی و کیفیت نامطلوبی برخوردار باشند به سرعت در بدن واکنش نشان می‌دهند. چروک‌ها و موج‌ها بیشتر در کپسول‌هایی از جنس سیلیکونی و سالینی دیده می‌شود. استفاده از ایمپلنت‌های معتبر و مناسب از برندهای معروف در بازار و اطمینان از اصل بودن آن، خطر بروز این عارضه را کاهش می‌دهد.

عفونت

عفونت کردن در عمل‌هایی که از کپسول‌های آلوده یا غیربهداشتی استفاده می‌شود در عوارض عمل پروتز سینه به وفور دیده می‌شود. فرقی ندارد که نوع کپسول از مدل سیلیکونی یا سالینی باشد، اگر حتی تجهیزات اتاق عمل و پانسمان نیز آلوده شود باعث عفونت در ناحیه سینه‌ها خواهد شد. عفونت خفیف توسط تجویز آنتی بیوتیک و مصرف به موقع آن برطرف خواهد شد. با این حال اگر عفونت همچنان مزمن باقی بماند، باید سینه را تخلیه کرد. علائم عفونت کردن سینه عبارت هستند از:

  • درد
  • سوزش
  • التهاب
  • ورم
  • قرمز سدن
  • کبودی

نشت سیلیکون

اگر سیلیکون پروتزی که در داخل سینه قرار دارد دچار نشتی شود، باعث ریزش مواد آن به درون بافت و خون بدن می‌‌شود. در نهایت درون بدن گرانول‌های ریز سیلیکونی ایجاد می‌شود.

سروما

در بیشتر جراحی‌های زیبایی، احتمال بروز عارضه‌ سروما وجود دارد. سروما به فرآیندی‌ گفته می‌شود که مایعات و لنف بدن در اطراف کپسول داخل سینه جمع می‌شوند و آن را احاطه می‌کنند. بعد از بروز سروما، معمولا درد، تورم، تغییر فرم و برجستگی در ناحیه سینه رخ می‌دهد. به طور معمول پزشک متخصص برای رفع سروما ناشی از عوارض جراحی پروتز سینه با سرنگ‌های مخصوص و ایجاد برش‌های سطحی بر روی پوست، آن را تخلیه می‌کند.

عدم تقارن

از عوارض ایمپلنت سینه که در ظاهر پدیدار می‌شود، می‌توان به عدم تقارن آن اشاره کرد. اگر در حین عمل، کپسول‌ها به روش درست و در فاصله معینی از هم جایگذاری نشده باشند، یا این که از جنس نامرغوب استفاده شده باشد، باعث عدم تقارن می‌شود. ممکن است یک سمت سینه بالاتر از سمت دیگر دیده شود. حتی احتمال این که در یک سینه افتادگی بیشتری دیده شود نیز ممکن است. یکی از نگران کننده‌ترین مشکلات مربوط به این جراحی زیبایی سینه، همین عدم تقارن بعد از عمل است. در این مورد، سینه‌‌ها از نظر شکل، سطح سینه، اندازه، ظاهری ناهموار و در عین حال ناپسند پیدا می‌کنند. 

هماتوم

هماتوم یکی دیگر از خطرات پروتز است که بلافاصله بعد از جراحی زیبایی یا در زمان آسیب رسیدن به بافت مورد نظر اتفاق می‌افتد. در این حالت خون در محل بافت جراحی شده، جمع می‌شود. بعد از جمع شدن خون، درد شدید، تورم، کبودی، التهاب و… نیز دیده می‌شود. اگر اندازه هماتوم‌ها کوچک باشد، بدن به خودی خود می‌تواند با آن مقابله کند. با این حال اگر هماتوم‌ها در سایز یا اندازه بزرگی وجود داشته باشند، ممکن است نیاز به جراحی توسط پزشک متخصص داشته باشد.

جای زخم

ایجاد اسکار بر روی پوست سینه و ماندگاری جای زخم در هر نوع عملی وجود دارد. اگر نکات مراقبتی و بهداشتی به خوبی رعایت نشود، این زخم‌ها بر روی بافت و پوست بدن باقی می‌مانند و روند بهبودی آن‌ها کند یا متوقف می‌شود. به طور معمول بروز اسکار یا باقی ماندن جای زخم بر زیر سینه که برش داده شده، بیشتر دیده خواهد شد. شاید بتوان این عارضه با کرم‌های مخصوص یا حتی لیزر درمان کرد. با این حال اگر برش ناحیه جراحی عمیق یا غیر اصولی باشد، قطعا جای آن باقی خواهد ماند.

پارگی پروتز

پارگی پروتز جزو سخت‌ترین و دردناک‌ترین عوارض عمل پروتز سینه است. در این حالت کپسول‌های تعبیه شده در سینه، آسیب دیده، پاره شده یا این که می‌شکنند. در این حالت علاوه بر درد و بدفرم شدن شکل ظاهر سینه، خطر زیادی هم برای فرد ایجاد خواهد شد و ممکن است، آسیب بسیار جدی به بافت سینه ایجاد کند. کپسول‌هایی که از نوع آب نمکی باشند بعد از پاره شدن، آب آن‌ها توسط بدن جذب شده و بعد فقط نیاز است که لاشه آن از داخل سینه برداشته شود. در حالی که کپسول‌های سیلیکونی و دائمی، بعد از پاره شدن باید بلافاصله برداشته شوند.

قرمزی پوست اطراف سینه

از شایع‌ترین عوارض پروتز سینه، قرمز شدن پوست در ناحیه سینه خواهد بود. این قرمزی بستگی به نوع عمل و شدت جراحات وارد شده دارد. به طور معمول انجام مراقبت‌های لازم و درست بعد از این عمل زیبایی، میزان قرمزی و تورم در ناحیه برش سینه را بهبود می‌بخشد. در حالت عادی، ماندگاری قرمزی در اطراف سینه تا حدود 10 الی 14 روز خواهد بود.

ورم سینه

ورم کردن سینه هم مانند قرمزی پوست، یک امر طبیعی بعد از جراحی زیبایی است که تا چند روز نخستین بعد از عمل باقی خواهد ماند. این مورد بستگی به رعایت نکات مراقبتی و بهداشتی و همچنین کاهش مصرف غذاهای شور و نمکی دارد. به طور معمول با مصرف نمک، تورم در ناحیه بافت سینه و کپسول‌ها بیشتر شده و ممکن است باعث ترکیدن یا پارگی شود. بعد از بروز ورم و یا التهاب در ناحیه سینه، می‌توان با دستور پزشک متخصص از انواع کمپرس برای کاهش ورم استفاده کرد.

خونریزی

از عارضه‌های طبیعی که بعد از این عمل زیبایی برای هر خانمی به وجود می‌آید، خونریزی در ناحیه جراحی شده است. اگر بعد از عمل، دوران نقاهت به خوبی پشت سر گذاشته نشود و فعالیت‌های سنگین جسمی نیز انجام شود، می‌تواند باعث خونریزی و درد شود. اگر میزان خونریزی شدید باشد، باید حتما به پزشک متخصص مراجعه شود.

جا به جایی پروتز سینه

از نگران کننده‌ترین خطرات پروتز سینه که بعد از عمل زیبایی و حتی در هنگام رابطه جنسی ممکن است رخ دهد، جا به جا شدن پروتز داخل بافت سینه است. اگر از ایمپلنت‌های بی کیفیت و نامرغوب در بازار برای جراحی استفاده شود یا این که نحوه عمل به صورت غیر اصولی باشد، باعث جا به جا شدن پروتزها می‌شود. فرایند جا به جا شدن علاوه بر این که درد و تورم ایجاد می‌کند، فرم و شکل ظاهری سینه را نیز به هم خواهد ریخت.

انقباض کپسولی

انقباض کپسولی بعد از جراحی زیبایی یک عارضه شایع است. وقتی کپسول به عنوان یک بافت مهاجم وارد بدن می‌شود، سیستم دفاعی بدن به صورت طبیعی واکنش نشان می‌دهد. در این حالت اطراف کپسول، بافت فیبروز مانند در ناحیه سینه ایجاد می‌شود که باعث تورم و التهاب خواهد شد. با وجود این مدل فیبروز به مرور زمان کپسول‌ها در سینه منقبض شده و سفت می‌شوند. اگر میزان این انقباض بیش از حد باشد، پزشک متخصص انجام ماساژ‌های تخصصی را برای رفع آن پیشنهاد خواهد کرد.

عوارض پروتز سینه

جلوگیری از عوارض پروتز سینه

قدم اول در جلوگیری از عوارض پروتز سینه، شرکت در جلسات مشاوره قبل از عمل به صورت آگاهانه است. انتخاب یک پزشک متخصص باتجربه که سابقه درخشانی در زمینه این عمل‌ داشته باشد، بسیار موثر خواهد بود. انجام عمل به صورت اصولی، استفاده از پروتزهای با کیفیت و اصل، در نظر گرفتن شرایط جسمانی زیباجو و توصیه‌های پزشکی قبل و بعد از عمل، کمک زیادی در جهت جلوگیری از بروز عارضه‌ها خواهد کرد. مهم‌ترین موارد دیگر جهت جلوگیری از بروز عارضه‌های این عمل عبارت هستند از:

  • استراحت و پرهیز از انجام فعالیت‌های سنگین
  • مصرف به موقع داروهای تجویزی و پرهیز از مصرف داروهای خودسر
  • مصرف ویتامین C یا دستور پزشک قبل از انجام عمل زیبایی
  • رعایت نکات لازم در رژیم غذایی
  • حذف نمک و پرهیز از مصرف غذاهای سرخ کرده و چرب
  • قطع داروهای استروئیدی با دستور پزشک قبل از جراحی
  • پوشیدن گن مخصوص بعد از عمل برای نتیجه گیری بهتر
  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلی
  • دوری از استعمال دخانیات از جمله سیگار، مواد مخدر، قلیان، تنباکو و…
  • استفاده از کمپرس سرد
  • پوشیدن لباس زیر مناسب برای جلوگیری از افتادگی سینه‌ها
  • خوابیدن اصولی برای جلوگیری از افزایش فشار و آسیب بر روی سینه‌ها

آیا پروتز سینه باعث سرطان می شود؟

جراحی زیبایی سینه به صورت کلی منجر به سرطان نخواهد شد. با این حال متخصصان دریافته‌اند که عدم توجه به عوارض پروتز سینه، می‌تواند مشکلات جبران ناپذیری را برای فرد ایجاد کند. بیشتر محققان بر این باور هستند که بروز سرطان بعد از پروتز کردن، می‌تواند به دلیل پاره شدن کپسول و نشت مواد به درون بدن باشد. در این حالت اگر خانمی بعد از این جراحی دچار عارضه‌های جبران ناپذیر شود، احتمال ابتلا به سرطان در او افزایش خواهد یافت. گاهی اوقات به دلیل کیفیت نامطلوب و تقلبی کپسول، سیستم ایمنی بدن تحریک شده و آن را عضوی ناشناس می‌شناسد. در نهایت بر اثر خطرات این عمل، گاهی اوقات بروز سرطان در بدن فرد غیرطبیعی نخواهد بود.

آیا پروتز سینه مانع از تشخیص پروتزهای سرطانی می‌ شود؟

در جواب این که آیا پروتز سینه عوارض دارد و مانع از تشخیص سرطان می‌شود، می‌توان گفت که این عامل بستگی به نوع استفاده از کپسول‌ها دارد. تحقیقات عاملی مبنی بر این که پروتزها بتوانند جلوی تشخیص سرطان سینه را بگیرند، نشان نداده است. با این حال، به افرادی که سابقه سرطان سینه به صورت ژنتیکی در خانواده خود دارند، توصیه می‌شود که از انجام این عمل زیبایی بپرهیزند. به دلیل مواد مختلفی که در بافت کپسول‌ها وجود دارد، امکان سونوگرافی برای تشخیص بروز سرطان وجود نخواهد داشت.  

عوارض پروتز سینه زیر عضله کمتره یا روی عضله؟

عوارض پروتز سینه در هنگام بروز بر روی تمام عضله‌های بافت سینه تاثیر می‌گذارد. تورم، درد، خونریزی و التهاب که می‌تواند ناشی از عارضه‌های بعد از این عمل باشد، بیشتر مواقع بخش زیر عضله را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از آن جایی که عضله زیر سینه برای گذاشتن کپسول برش داده شده و همچنین در زیر پستان فشار کمتری به کپسول‌ها وارد می‌شود، احتمال بروز عارضه در این ناحیه کمتر از روی عضله است.

عوارض سینه پروتز در رابطه جنسی چیست؟

انجام هر گونه رابطه جنسی بعد از این عمل به دلیل فشار آوردن و تحریک بافت سینه، می‌تواند باعث پاره شدن کپسول شود. اگر رابطه جنسی در دوران نقاهت انجام شود، می‌تواند باعث درد، التهاب، خونریزی، زخم شدن، موج دار شدن پروتز، پارگی آن و در نهایت سروما شود. بهتر است تا 12 هفته بعد از انجام این عمل از برقراری رابطه جنسی به صورت جدی خودداری کرد.

در نهایت بد فرم شدن سینه ناشی از مضرات پروتز سینه

اگر عوارض پروتز سینه به موقع درمان نشود، می‌تواند ظاهر و فرم سینه را به طور کلی تحت تاثیر قرار دهد. افتادگی سینه‌ها، بالا و پایین بودن سینه، سفت شدن یا ورم کردن سینه و… همگی جزو معایبی است که ممکن است خانم‌ها بعد از عمل آن را تجربه کنند. مراجعه به جراح متخصص باتجربه، باعث کاهش عارضه‌های خطرناک ناشی از عمل خواهد شد. علاوه بر آن رعایت نکات مراقبتی و پزشکی، می‌تواند از آسیب به بافت سینه و کپسول‌ها جلوگیری کرده و معایب این عمل را کاهش دهد.

در صورت بروز هر گونه عارضه، بهتر است به پزشک متخصص مراجعه کرد و از درمان‌های خودسرانه اجتناب نمود. دکتر محمدرضا ترحمی، فوق تخصص جراحی پلاستیک و زیبایی، جهت انجام عمل زیبایی سینه جلسات مشاوره برگزار می‌کنند. ایشان با آگاهی بخشیدن از نتایج عمل و مشکلات و عارضه‌های بعد از آن به زیباجویان، آن‌ها را از روند جراحی و انتظارات معقولانه آگاه خواهد کرد.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *