Search
Close this search box.
جراحی لیفت سینه

عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی

عمل لیفت سینه برای بهبود فرم سینه‌های افتاده به کار می‌رود و باعث بازگرداندن زیبایی ظاهری سینه‌ها و بالا بردن آن‌ها می‌شود. شل شدن سینه‌ها به علت‌های مختلفی مانند بارداری، شیردهی، کاهش وزن، بالا رفتن سن، اضافه وزن و… ایجاد می‌شود و در افراد مختلف، میزان آن متفاوت است. خانم‌هایی که با این مشکل مواجه هستند، می‌توانند با استفاده از جراحی لیفت سینه یا همان ماستوپکسی، سینه‌های خود را بالا بکشند و فرم و ظاهری مناسب به آن‌ها بدهند. در این مقاله قصد داریم هر آنچه را که لازم است در مورد لیفت پستان بدانید در اختیار شما قرار دهیم. اگر قصد این جراحی را دارید در ادامه با ما همراه شوید.

لیفت سینه چیست؟

این جراحی، یک روش کاملاً کم تهاجمی است که می‌توان برای برطرف کردن شل شدگی پوست اطراف سینه از آن استفاده کرد. با انجام این جراحی در نهایت سینه‌هایی با فرم مطلوب و ظاهری مناسب خواهید داشت و بدون شک از نتایج آن راضی خواهید بود. جراحی لیفت سینه به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و با توجه به کم تهاجمی بودن و نتایج مطلوبی که همواره به همراه دارد، یکی از پرتقاضا‌ترین عمل‌ زیبایی سینه است. با استفاده از لیفت سینه می‌توانید نوک سینه را در موقعیت بهتر و بالاتری قرار بدهید.

جراحی لیفت سینه

دلایل انجام عمل لیفت سینه یا ماستوپکسی

لیفت سینه با جراحی به دلایل متعددی انجام می‌شود. چرا که علت آن در افراد مختلف، فرق می‌کند و متفاوت است. برخی از اصلی‌ترین دلایل آن و انجام عمل ماستوپکسی عبارتند از:

  • بارداری: جالب است بدانید که رباط‌هایی به نام لیگامان کوپر درون سینه وجود دارند که باعث بالا ماندن سینه‌ها می‌شوند. در دوران بارداری به دلیل سنگین شدن سینه‌ها و پر شدن آن‌ها، این رباط‌ها حالت کشیده پیدا می‌کنند و در نهایت بعد از بارداری، اتفاق می‌افتد. حتی این موضوع در دوران شیردهی هم به همین روند ادامه دارد و خانم‌ها بعد از دوره شیردهی با این مشکل مواجه می‌شوند.
  • نوسانات وزن: از دیگر دلایل و اقدام خانم‌ها برای لیفتینگ می‌توان به نوسانات وزن اشاره کرد. تغییر وزن می‌تواند باعث ایجاد کشش در نواحی اطراف پوست سینه شود و در نتیجه حالت ارتجاعی سینه‌ها را از بین ببرد.
  • گرانش زمین: از دیگر دلایل آن می‌توان به گرانش زمین اشاره کرد. گرانش زمین با گذشت زمان باعث این مشکل در رباط‌های سینه و شل‌شدن آن‌ها می‌شود. این موضوع با افزایش سن کاملاً مشهودتر است.

علاوه بر موارد بیان شده، از دیگر دلایلی آن و انجام جراحی ماستوپکسی می‌توان به بزرگی ژنتیکی سینه‌ها و در پی آن مشکلات گردن درد و… به دلیل حجم بالای سینه‌ها اشاره کرد.

مزایا و فواید جراحی لیفت سینه

لیفت سینه با جراحی، مزایای متعددی را در پی دارد که برخی از مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • جراحی بالا کشیدن سینه باعث زیبایی ظاهری سینه‌ها و جوانسازی آن‌ها می‌شود.
  • نتایج حاصل از انجام این جراحی ماندگار است.
  • جراحت‌های ایجاد شده در این جراحی بسیار کم هستند.
  • اعتماد به نفس خانم‌ها را به شدت افزایش می‌دهد.
  • عوارض شیردهی، بارداری و کاهش وزن را جبران می‌کند.
  • چین و چروک‌های پوست ناحیه سینه را از بین می‌برد.
  • باعث ایجاد تناسب و هارمونی در سینه‌ها می‌شود.
  • به رفع آن و بهبود فرم نامناسب آن‌ها کمک می‌کند.
  • باعث سفت شدن بافت سینه می‌شود.
  • هاله‌های تیره اطراف سینه را کاهش می‌دهد.

مشاوره جراحی لیفت سینه

افرادی که قصد انجام عمل لیفت سینه دارند معمولا باید در مشاوره عمل جراحی لیفت سینه شرکت کنند. در این جلسه بیمار می‌تواند اهداف و انتظارات خود را با پزشک در میان بگذارد و از نظرات و پیشنهادات پزشک، توصیه‌ها و راهکارهایی که ارائه می‌دهد، استفاده کند.

همچنین در این جلسه بیمار می‌تواند نمونه کارهای قبل و بعد پزشک را مورد بررسی قرار دهد تا به میزان توانایی و کیفیت کار او پی ببرد. صحبت راجع به روش انجام جراحی، بررسی میزان سابقه پزشک در این حوزه، بررسی امکانات تجهیزاتی که در کلینیک یا بیمارستان برای جراحی استفاده می‌شود و اطمینان از پیشرفته بودن تجهیزات جراحی، همه و همه مواردی هستند که در جلسه مشاوره می‌توان آن‌ها را مطرح کرد و راجع به آن‌ها اطلاعات کاملی به دست آورد.

عمل لیفت سینه برای چه افرادی مناسب است؟

عمل لیفت پستان یک جراحی کاملا سلیقه‌ای است و برای درمان مشکل خاصی از آن استفاده نمی‌شود. بنابراین همه خانم‌ها بدون هیچ محدودیتی می‌توانند تحت این جراحی قرار بگیرند. اما لیفت سینه برای هر شخصی، نتایج متفاوتی را به همراه دارد و در برخی مواقع ممکن است طبق ایده‌آل‌های بیمار پیش نرود. به طور کلی، جراحی بالا کشیدن سینه برای افرادی که شرایط زیر را دارند مناسب است.

  • افرادی که از سلامت جسمانی مناسبی برخوردار هستند و وزن ثابتی دارند.
  • افرادی که احساس بدی نسبت به از بین رفتن زیبایی، حجم و ظاهر سینه‌های خود دارند.
  • افرادی که سینه‌های آن‌ها دراز، آویزان و باریک شده است.
  • افرادی که سر سینه‌های آن‌ها به دلیل عدم استفاده از لباس زیر دچار این مشکل شده است.
  • افرادی که سر پستان و هاله دور آن‌ها بزرگ شده و به سمت پایین حرکت کرده است.
  • افرادی که پوست سینه آن‌ها دچار کشیدگی شده و نوک پستان بزرگ شده است.
  • افرادی که دچار عدم تقارن در سینه‌ها هستند.

عمل جراحی لیفت سینه برای چه افرادی مناسب نیست؟

لیفت سینه برای افزایش سایز سینه‌ها کاربردی ندارد. بنابراین اگر سایز سینه‌های شما کوچک است، این روش نمی‌تواند برای افزایش سایز آن‌ها تاثیری داشته باشد. همچنین اگر انتظار دارید که با لیفت سینه ظاهر آن‌ گرد شود، باید بگوییم که انجام این جراحی برای شما تاثیری ندارد. علاوه بر آن، افرادی که سایز سینه آن‌ها بزرگ است و قصد کوچک‌تر کردن آن را دارند باید بدانند که لیفت سینه تاثیری در این زمینه نخواهد داشت و به هیچ عنوان باعث کاهش سایز سینه نمی‌شود. خانم‌هایی که قصد بارداری دارند بهتر است لیفتینگ را به زمان دیگر موکول کنند. چرا که همانطور که گفته شد، در دوره بارداری و بعد از آن شیردهی، این مشکل یک امر طبیعی است و تاثیر لیفت سینه در این افراد از بین می‌رود. به طور کلی عمل لیفت سینه برای افراد زیر مناسب نیست.

  • افرادی که میزان این مشکل در آن‌ها کم است.
  • افرادی که می‌توانند از روش‌های غیر جراحی نتیجه بگیرند.
  • افرادی که از سلامت جسمانی خوبی برخوردار نیستند.
  • افرادی که به داروهای بیهوشی حساسیت نشان می‌دهند.
  • افرادی که سیگاری هستند و الکل مصرف می‌کنند.
  • افراد بالای ۶۰ سال
  • خانم‌های باردار و شیرده

جراحی لیفت سینه چگونه انجام میشود؟

روند انجام لیفت سینه با جراحی به شرح زیر است.

مرحله اول بیهوشی

پس از اینکه بیمار آماده می‌شود، مراحل بیهوشی آغاز می‌گردد. برای اینکه بیمار در حین جراحی لیفت دچار ناراحتی نشده و احساس درد نداشته باشد، از روش بیهوشی استفاده می‌کند. بیهوشی می‌تواند از طریق تزریق داخل وریدی در حین جراحی و یا به روش عمومی انجام شود که انتخاب آن با توجه به نظر پزشک است.

مرحله دوم برش‌ها

برای لیفت سینه از سه نوع الگوی برش استفاده می‌شود.

  • برش در اطراف هاله سینه : برش در اطراف هاله سینه و خط عمودی که از هاله سینه به سمت پایین کشیده می‌شود.
  • برش تی شکل : برش در اطراف هاله سینه و خط عمودی که از هاله به سمت زیر کشیده می‌شود و در امتداد سینه به شکل عمودی ایجاد می‌شود که به آن برش تی می‌گویند.

مرحله سوم شکل دهی مجدد

مرحله سوم نوبت به شکل دادن مجدد به سینه‌ها می‌رسد. جراح حین انجام کار بافت داخلی سینه را به طرف بالا می‌کشد و این کار باعث تقویت فرم و استحکام بافت سینه می‌شود. در صورت نیاز ممکن است اندازه هاله سینه بزرگ یا کمی کوچک شود. در نهایت نیز برای بازیابی الاستیسیته پوست، بخش‌های اضافی پوست سینه جدا می‌شوند. در نهایت محل برش خورده، با دقت و ظرافت بخیه می‌خورد و عمل جراحی به پایان می‌رسد و بیمار به بخش ریکاوری منتقل می‌شود.

لازم به ذکر است که برخی از برش‌های ایجاد شده در این جراحی، کاملا زیر سینه پنهان می‌شوند. اما برخی دیگر که روی سطح سینه ایجاد می‌شوند به صورت اسکارهای خطی روی سینه باقی می‌مانند اما به مرور زمان کاملاً محو خواهند شد.

انواع روش های عمل لیفت سینه

جراحی لیفت پستان با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مختلفی انجام می‌شود که نوع روش انتخابی با توجه به انتظاراتی که بیمار از نتایج جراحی دارد، نوع سینه، هدف از انجام جراحی، میزان برش‌ها، محل برش‌ها و عواملی از این قبیل تعیین می‌شود. به طور کلی تکنیک‌هایی که برای انجام درمان افتادگی سینه مورد استفاده قرار می‌گیرند عبارتند از:

لیفت هلالی

جراحی لیفت سینه به روش هلالی معمولاً برای افرادی که میزان شل شدگی سینه در آن‌ها بسیار کم است مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این جراحی پزشک تنها با یک برش در لایه بالایی و بیرونی هاله سینه، لیفتینگ را انجام می‌دهد. در نتیجه انجام این جراحی، تنها یک اسکار تقریباً غیر قابل مشاهده در قسمت زیر رنگدانه‌های هاله دور سینه ایجاد می‌شود که به مرور زمان از بین می‌رود. این روش معمولاً در مواردی مورد استفاده قرار می‌گیرد که پزشک لیفت و جراحی پروتز سینه را به طور همزمان انجام دهد.

لیفت پری آرئولار

از دیگر تکنیک‌های عمل جراحی لیفت سینه می‌توان به روش لیفت پری آرئولار اشاره کرد. این روش معمولاً برای خانم‌هایی که با افتادگی خفیف سینه مواجه هستند مورد استفاده قرار می‌گیرد و یک تکنیک فوق العاده کاربردی است. این روش جراحی برای افرادی که به طور همزمان قصد لیفت و افزایش سایز سینه را دارند مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این جراحی، در اطراف آرئول یک برش دایره‌ای انجام می‌شود. همچنین در این روش می‌توان اندازه آرئول را کاهش داد.

لیفت عمودی

در میان انواع روش‌ها و تکنیک‌هایی که برای این جراحی به کار می‌روند، لیفت عمودی یکی از بهترین و کاربردی‌ترین روش‌ها است. در این روش، جراح ابتدا پوست اضافی سینه را برمی‌دارد و در نهایت تغییرات چشمگیری را در ظاهر سینه‌ها ایجاد می‌کند. معمولاً این روش برای افتادگی‌های متوسط کاربرد دارد. برای انجام لیفت عمودی دو برش روی سینه انجام می‌شود. یک برش در اطراف آرئول و روش دیگر به شکل عمودی از لبه پایینی آرئول تا زیر سینه است.

لیفت T وارونه

در مواردی که این مشکل باشد از لیفت T وارونه استفاده می‌کنند. در این جراحی بخش زیادی از پوست اضافی و بافت‌های افتاده برداشته می‌شوند. با انجام جراحی لیفت وارونه می‌توان بهترین نتایج حاصل از جراحی لیفت سینه را مشاهده کرد. برای لیفت تی وارونه سه برش روی بافت سینه انجام می‌شود. یک برش در اطراف آرئول، یک برش عمودی از لبه پایینی آرئول تا زیر سینه و یک برش در امتداد ناحیه زیر سینه.

مدت زمان عمل لیفت سینه

مدت زمان عمل ليفت سينه با توجه به نوع جراحی متفاوت خواهد بود. به طور کلی بیمارانی که برای انجام این جراحی اقدام می‌کنند بعد از اینکه تحت بیهوشی عمومی قرار می‌گیرند، دو الی سه ساعت ممکن است در اتاق عمل باشند و جراحی آن‌ها طول بکشد. بعد از به هوش آمدن بیمار هم، نیازی به بستری شدن در بیمارستان نیست و بیمار مرخص می‌شود. در مورد دوره نقاهت این بیماری هم باید بگوییم که در اغلب موارد، دوره نقاهت حدود ۶ هفته تا چند ماه طول می‌کشد. البته این موضوع در صورتی است که تمام مراقبت‌های لازم بعد از جراحی با دقت انجام شود و بیمار به عوارض بعد از عمل مبتلا نشود.

اقدامات قبل از جراحی لیفت سینه

قبل از هرگونه اقدامی برای انجام عمل لیفت سینه، باید به دنبال یک پزشک متخصص و کار بلد باشید و با تحقیق و بررسی‌های لازم، پزشکی کاربلد و حاذق در این حوزه را شناسایی و به ایشان مراجعه کنید. شما می‌توانید با مراجعه به کلینیک دکتر محمدرضا ترحمی از تخصص و مهارت ایشان برای بالا بردن و کشیدن سینه‌ها و بهبود فرم ظاهری آن‌ها استفاده کنید. همچنین در جلسات مشاوره، دکتر محمدرضا ترحمی هر آنچه را که لازم است در مورد اقدامات قبل و بعد از جراحی بدانید در اختیار شما قرار می‌دهد. به طور کلی برخی از اقدامات قبل از جراحی لیفتینگ عبارتند از:

  • عدم استفاده از داروهای ضدالتهابی و آسپرین، به دلیل افزایش خونریزی قبل از عمل
  • عدم استفاده از داروها و محصولات حاوی ویتامین E
  • اگر به بیماری‌هایی مانند سرماخوردگی مبتلا هستید یا علائمی مانند سرفه و تب دارید، حتماً با پزشک جراح تماس بگیرید و جراحی را به زمان دیگر موکول کنید.
  • از کشیدن سیگار و محصولات نیکوتین دار به مدت یک ماه قبل از جراحی بپرهیزید. چرا که این موضوع روند بهبودی زخم‌ها را دچار اختلال می‌کند و باعث افزایش خطر ابتلا به عوارض بیهوشی و جراحی می‌گردد.
  • انجام دادن آزمایش‌هایی که توسط پزشک تجویز می‌شود و ارائه نتایج آن به جراح
  • به همراه داشتن یک همراه مطمئن برای روز جراحی
  • آماده کردن سوپ، آبمیوه و… برای بعد از عمل
  • استحمام شب قبل از عمل
  • عدم استفاده از مواد آرایشی و لاک
  • درآوردن اشیا فلزی و زیورآلات مانند ساعت، گیره، النگو و…
  • ناشتا بودن و عدم خوردن و آشامیدن ۸ ساعت قبل از عمل
  • به همراه داشتن لباس‌های دکمه‌دار، زیپ‌دار و به طور کلی لباس‌های جلو باز و گشاد.

آیا لیفت سینه باعث بزرگ شدن سایز سینه می‌شود؟

در پاسخ به این سوال که آیا لیفت سینه باعث بزرگ شدن سینه می‌شود یا نه؟ باید بگوییم که خیر. این جراحی به هیچ عنوان سایز سینه را افزایش نمی‌دهد و تنها باعث رفع افتادگی، بالا رفتن سینه و تغییر موقعیت آن می‌شود. اگر قصد دارید سایز سینه خود را افزایش بدهید باید تحت جراحی بزرگ کردن سینه قرار بگیرید و پروتز سینه انجام دهید.

نگاه کلی به لیفت سینه با جراحی

در این مقاله راجع به اینکه لیفت سینه یعنی چه صحبت کردیم و هر آنچه را که لازم است راجع به عمل لیفت سینه بدانید در اختیار شما قرار دادیم. همانطور که گفته شد عمل جراحی لیفت سینه برای رفع این مشکل و بهبود ظاهر سینه‌ها انجام می‌شود و یک تکنیک فوق العاده موثر با نتایج مطلوب است که به سه روش مختلف انجام می‌شود. اگر قصد انجام این جراحی را دارید باید بدانید که فاکتور مهم در دریافت نتایج مطلوب بعد از انجام این جراحی، مراجعه به یک پزشک کاربلد و متبحر است. لذا لازم است که قبل از هرگونه اقدامی برای انجام این جراحی، حتماً با تحقیق و جستجو، بهترین جراح پلاستیک تهران را انتخاب کنید و با مراجعه به ایشان، عوارض احتمالی ناشی از لیفت را به حداقل میزان ممکن برسانید.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *