Search
Close this search box.
تخلیه خونابه بعد لیپوماتیک

تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک

تخلیه خونابه بعد از عمل لیپوماتیک معمولاً طی ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از جراحی از محل سوراخ‌ها صورت می‌گیرد. خونابه‌ها قرمز رنگ بوده و ترکیبی از چربی‌های باقیمانده و خون هستند که به دلیل پارگی مویرگ‌ها و آسیب‌دیدگی آن‌ها ترشح می‌شوند. با گذشت زمان سطح خونابه‌ها کم می‌شود تا این که به طور کامل قطع گردد. در صورتی که ترشح خونابه پس از جراحی لیپوماتیک با گذشت زمان افزایش یابد و یا بیمار شاهد قرمزی شدید و التهاب در محل زخم خود باشد، باید در اسرع وقت به پزشک معالج خود مراجعه نماید. اگر مایل هستید با دلایل تجمع خونابه‌ها و روش‌های تخلیه آن‌ها بیشتر آشنا شوید، تا انتهای مطلب ما را همراهی کنید.

خونابه بعد از لیپوماتیک به چه شکل است؟

خونابه بعد از لیپوماتیک شامل ترکیبی از خون، مایعات بدن و محلول‌های تزریقی است که برای کاهش درد و تورم در طول جراحی استفاده می‌شود. این مایعات از طریق سوراخ‌های کوچک در ناحیه‌ای که عمل شده است، خارج می‌شوند. به طور کلی، خونابه روشن‌تر از خون معمولی است و به تدریج با گذر زمان کاهش می‌یابد. خروج خونابه بخشی طبیعی از فرآیند بهبودی پس از لیپوماتیک است و معمولاً طی چند روز اول پس از عمل رخ می‌دهد.

تخلیه خونابه بعد لیپوماتیک

دلایل تجمع خونابه بعد از لیپوماتیک

معمولاً جراحان زیبایی و پلاستیک در مراکز معتبر و پیشرفته با فرآیند جراحی لیپوماتیک کاملاً آشنا بوده و بر آن تسلط کافی دارند. با این وجود از آنجایی که چربی‌ها به بافت‌های مختلف بدن بسیار نزدیک هستند، در زمان حرکت کانولا و ایجاد ضربه به چربی‌ها برخی از مویرگ‌ها ظریف پاره شده و خونریزی اتفاق می‌افتد.

درصد بالایی از این چربی‌ها و خون‌ها با استفاده از سیستم مکنده دستگاه لیپوماتیک بلافاصله پس از جراحی خارج می‌شوند. درصد کمی از چربی‌ها خرد می‌شوند و با خونی که از مویرگ‌های آسیب‌دیده ایجاد گردیده، مخلوط می‌شوند و به صورت خونابه پس از لیپوماتیک از سوراخ‌ها خارج خواهند شد. پزشک به منظور جلوگیری از لخته شدن خون بعد از لیپوماتیک داروهای رقیق کننده خون را برای بیماران تجویز می‌کند. اگر چه این داروها از لخته شدن خون جلوگیری می‌کنند، اما سبب می‌گردند که ترشح این خونابه‌ها پس از لیپوماتیک ادامه‌دار باشد و دیرتر قطع شود. با تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک توسط پزشک بدن به حالت عادی خود باز خواهد گشت.

روش‌های تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک

تخلیه خونابه پس از جراحی لیپوماتیک امری بسیار مهم و ضروری است که باید توسط پزشک و یا پرستار انجام شود. به طور کلی روش تخلیه خونابه‌ها پس از این جراحی عبارتند از:

  • پوشیدن گن مخصوص
  • ماساژ و دوشیدن محل جراحی
  • خارج کردن خونابه‌ها به کمک سرنگ

معمولاً بعد از عمل لیپوماتیک زخم‌های ایجاد شده روی بدن، توسط پرستاران فشرده می‌شود تا خونابه‌های اضافی از آن‌ها خارج شود. سپس گن مخصوصی که توسط پزشک تجویز شده را تن بیمار می‌کنند تا به تخلیه سریع‌تر این خونابه‌ها کمک کند. اگر با انجام این مراحل مایعات و خونابه‌های اضافی از بدن خارج نشد و زیر پوست تجمع یافت، بیمار باید هر چه زودتر به پزشک مراجعه کند تا پزشک با استفاده از سرنگ این خونابه‌ها و مایعات را از زیر پوست خارج نماید.

خونابه بعد لیپوماتیک

نقش درن در تخلیه خونابه بعد لیپوماتیک

درن یک لوله شفاف سیلیکونی و نازک است که به منظور کاهش تجمع خونابه‌ها پس از جراحی لیپوماتیک از آن استفاده می‌کنند. این درن که به منظور تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک مورد استفاده قرار می‌گیرد، تاثیر شگرفی در بهبود زخم‌ها بعد از جراحی و پیشگیری از عفونت بدن دارد. مایعاتی که به وسیله درن تخلیه می‌شوند ابتدا قرمز و صورتی هستند، اما با گذشت زمان به رنگ زرد و شفاف تغییر خواهند کرد. در صورتی که این مایعات هنگام جراحی به خوبی از بدن تخلیه نشوند، بیمار با درد شدید و تورم مواجه خواهد شد. تجمع این خونابه‌ها در بدن و خارج نشدن آن‌ها به وسیله درن موجب می‌شود که تخلیه آن‌ها برای بدن سخت و یا حتی گاهی غیرممکن شود.

مراقبت‌های بعد از تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک

قطعاً پس از تخلیه خونابه‌ها، بدن به مراقبت‌هایی احتیاج دارد تا با عوارض لیپوماتیک ناشی از تخلیه خونابه‌ها مواجه نشوید. به عنوان مهمترین مراقبت‌های پس از تخلیه خونابه‌ها بعد از عمل لیپوماتیک می‌توان به موارد زیر اشاره نمود.

  • از گن لیپوماتیک استفاده کنید و درباره نحوه پوشیدن آن از پرستار خود مشورت بگیرید.
  • داروهای تجویز شده توسط جراح خود را در زمان مشخص و به صورت مرتب میل نمایید.
  • در زمان توصیه شده جهت ویزیت دوره‌ای به پزشک خود مراجعه نمایید.
  • ۲۴ الی ۴۸ ساعت پس از جراحی استحمام کردن ممنوع است.
  • در هنگام تعویض پانسمان خود اصول بهداشتی را به طور کامل رعایت کنید.
  • به هیچ عنوان از پمادهای توصیه شده توسط دوستان و اطرافیان خود استفاده نکنید و در این زمینه تنها به داروهای تجویز شده توسط پزشکتان اکتفا کنید.
  • هر ۲ ساعت یک بار قدم بزنید تا زخم‌های شما با سرعت بیشتری بهبود یابد.
  • تا ۲ الی ۳ هفته بعد از جراحی به هیچ عنوان فعالیت سنگین نداشته باشید.
  • از مایعات و آبمیوه‌های طبیعی استفاده کنید و آبمیوه‌های دارای نگهدارنده را کنار بگذارید.
  • مصرف غذاهای کنسرو شده و فست فود را فراموش کنید.
  • تا ۲ الی ۳ هفته از ورزش کردن اجتناب نمایید.

سخن آخر

تخلیه خونابه بعد از لیپوماتیک امری بسیار مهم است که معمولاً پزشکان به آن توجه بسیار زیادی دارند، زیرا در صورت عدم تخلیه این مایعات ممکن است بیمار با عوارض گوناگونی مواجه شود. به منظور تخلیه این خونابه‌ها باید به تمامی دستورالعمل‌های پزشک توجه نمایید تا هر چه زودتر به بهبودی کامل دست یابید. اگر قصد انجام لیپوماتیک را دارید بهتر است پزشکی حاذق و باتجربه را انتخاب کنید که با عوارض ناشی از عدم تخلیه خونابه‌ها مواجه نشوید. دکتر ترحمی یکی از بهترین پزشکانی هستند که در زمینه جراحی پلاستیک و زیبایی فعالیت دارند و تلاش می‌کنند که میزان عوارض پس از جراحی لیپوماتیک در بیماران را به حداقل برسانند. با انتخاب این پزشک شاهد نتایج فوق‌العاده جراحی خود با کمترین عوارض خواهید بود.

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *