Search
Close this search box.
جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم

جراحی زیبایی شکم یکی از انواع عمل‌های جراحی است که برای بهبود ظاهر شکم، تقویت عضلات شکم، کاهش چربی‌ها و لاغری انجام می‌شود. در این روش جراح با برداشتن پوست‌های اضافه و چربی‌های ناحیه شکم، ظاهری سفت، زیبا و عضله‌ای به این عضو می‌دهد. از آنجا که ظاهر شل و آویزان و انباشت چربی در ناحیه شکم باعث اختلال در زیبایی اندام و کاهش اعتماد به نفس افراد می‌شود، این جراحی با فواید و مزایای متعددی که روی ظاهر و اندام می‌گذارد، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اگر شما هم از چاقی شکم و پهلوها رنج می‌برید، جراحی زیبایی شکم و پهلو می‌تواند راهکار موثری برای حل مشکل شما باشد.

فواید جراحی زیبایی شکم

اگرچه جراحی زیبایی شکم پهلو جزو جراحی‌های زیبایی به شمار می‌رود، اما این جراحی برای درمان بسیاری از مشکلات و بیماری‌ها نیز راهکاری موثر محسوب می‌شود و فواید متعددی به دنبال دارد. برخی از فواید این جراحی عبارتند از:

جراحی زیبایی شکم
  • کاهش کمردرد: افرادی که یک دوره کاهش وزن شدید را پشت سر می‌گذارند و یا در دوره بعد از بارداری به سر می‌برند، به دلیل کشیده شدن ماهیچه‌های شکم و از هم جدا شدن آنها معمولاً دچار کمردرد می‌شوند. جراحی زیبایی شکم در این افراد با تنظیم مجدد ماهیچه‌های شکم و سفت کردن آنها به کاهش کمردرد بعد از بارداری و کاهش وزن کمک زیادی می‌کند.
  • کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف: داشتن شکمی با سایز و اندازه بزرگ نه تنها باعث اختلال در زیبایی و ظاهر اندام شما می‌شود بلکه سلامتی را به خطر می‌اندازد. وجود بافت اضافی در اطراف شکم با ایجاد فشار به اندام‌های داخلی، عفونت‌های قارچی، دیابت، بیماری‌های قلبی، بیماری‌های کبدی و حتی بیماری‌های قلبی را به بار  خواهد آورد. در چنین شرایطی عمل جراحی زیبایی شکم با حذف چربی‌های اضافه و کاهش فشار به اندام‌های داخلی، می‌تواند سلامت شما را از ابتلا به بیماری‌های مختلف حفظ کند.
  • حمایت بهتر از ستون فقرات: از آنجا که این عمل باعث تقویت عضلات مرکزی می‌شود، برای وضعیت بدن پیامدهای مفید و موثری به همراه دارد. این جراحی باعث قوی‌تر شدن قسمت مرکزی بدن شده و برای ستون فقرات نوعی پشتیبانی به حساب می‌آید. بنابراین حالت ایستادن را بهبود می‌بخشد و اندام شما را خوشفرم‌تر می‌کند.
  • افزایش اعتماد به نفس: انجام این جراحی با تغییرات چشمگیری که در فرم بدن ایجاد می‌کند، اعتماد به نفس و عزت نفس را افزایش می‌دهد. چرا که فرد با اندام زیبایی که پیدا کرده می‌تواند به راحتی لباس‌های مختلف و دلخواه خود را به تن کند و در اجتماع و در جمع‌های رسمی یا دوستانه با اعتماد به نفس بیشتری حضور پیدا کند.
  • افزایش انگیزه جهت حفظ وزن: افرادی که جراحی زیبایی تنه و اندام انجام می‌دهند برای کاهش وزن انگیزه بیشتری دارند. چرا که این جراحی علاوه بر تغییرات فیزیکی، روی سطح هورمون‌های بدن نیز تاثیر می‌گذارد و باعث کاهش اشتها می‌شود. به همین علت افرادی که این جراحی را انجام می‌دهند معمولاً میل کمتری برای خوردن غذا دارند و خیلی زود سیر می‌شوند.

 عمل زیبایی شکم به چه افرادی توصیه نمی‌شود؟

جراحی زیبایی پوست شکم برای یک سری افراد توصیه نمی‌شود. زمانی که افراد متقاضی این جراحی به پزشک مراجعه می‌کنند، در جلسه مشاوره وضعیت سلامت آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد. در صورتی که یکی از شرایط زیر را داشته باشند، انجام این جراحی روی آن‌ها اعمال نمی‌شود.

  • افرادی که چاقی مفرط دارند: جراحی شکم برای رسیدن به اندام متناسب، روش مناسبی است. اما برای افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند و تمام قسمت‌های آنها دچار انباشت چربی شده، توصیه نمی‌شود‌. این افراد ابتدا باید با استفاده از رژیم غذایی و ورزش، وزن خود را کم کنند سپس جهت برداشتن چربی‌های موضعی در قسمت پهلو و شکم اقدام کنند.
  • مبتلایان به بیماری‌های عفونی: افرادی که به بیماری‌های عفونی مبتلا هستند و سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است، کاندید مناسبی برای انجام جراحی‌های زیبایی شکم نیستند.
  • مبتلایان به بیماری هموفیلی: افرادی که مبتلا به هموفیلی هستند، در هنگام خونریزی با مشکل عدم انعقاد خون مواجه می‌شوند. به همین علت با انجام این جراحی حجم زیادی خون از بدن آنها خارج می‌شود که این موضوع مشکلات متعددی را به بار می‌آورد. بنابراین افرادی که به هموفیلی مبتلا هستند کاندید مناسبی برای جراحی زیبایی شکم و پهلو نخواهند بود‌.
  • خانم‌های شیرده و باردار: خانم‌هایی که در دوره بارداری به سر می‌برند یا خانم‌هایی که در دوران شیردهی هستند، به هیچ عنوان نمی‌توانند تحت جراحی‌های زیبایی شکم قرار بگیرند. این افراد باید دوره شیردهی و دوره بارداری را به طور کامل پشت سر بگذارند و سپس برای حذف چربی‌های اضافی در ناحیه شکم و پهلو به سراغ روش‌های زیبایی بروند.
  • مبتلایان به فشارخون بالا: افرادی که با مشکل فشار خون بالا یا بیماری‌های قلبی و عروقی دست و پنجه نرم می‌کنند به دلیل اثرات منفی داروی بیهوشی بر آن‌ها، نمی‌توانند جراحی زیبایی شکم انجام دهند. چرا که این جراحی با بیهوشی یا بی‌حسی موضعی انجام می‌شود.
  • سن کمتر از ۱۸ سال و بالای ۵۰ سال: افرادی که سن آنها کمتر از ۱۸ سال است یا بیشتر از ۵۰ سال سن دارند در محدوده سنی مجاز برای انجام جراحی‌های زیبایی شکم قرار نمی‌گیرند. در سن کمتر از ۱۸ سال بدن به رشد کافی نرسیده و فرد به لحاظ جسمی و روحی آمادگی مناسب را ندارد. همچنین در سنین بالای ۵۰ سال به دلیل اینکه پوست خاصیت ارتجاعی خود را از دست داده، احتمال بروز هماتوم، عفونت یا  ترومبوآمبولی بعد از جراحی افزایش پیدا می‌کند. بنابراین انجام این جراحی در این سن توصیه نمی‌شود.
  • افرادی که سیگار می‌کشند: افرادی که دخانیات مصرف می‌کنند کاندید مناسبی محسوب نمی‌شوند‌؛ چرا که این افراد بعد از جراحی به مشکلاتی مانند عفونت، طولانی شدن دوره نقاهت یا نکروز پوست مبتلا می‌شوند.
  • کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف است: کسانی که سیستم ایمنی بدن آنها دچار نقص و ضعف باشد، به دلیل طولانی شدن دوره نقاهت و احتمال بروز عفونت، کاندید مناسبی برای این جراحی نخواهند بود.

چه افرادی بهترین کاندید برای جراحی زیبایی شکم هستند؟

جراحی زیبایی شکم برای همه افرادی که در ناحیه شکم و پهلوها دچار انباشت چربی هستند و شکم‌های شل و آویزان دارند توصیه می‌شود. بنابراین افرادی که تنها در ناحیه شکم و پهلوها دچار چاقی بیش از حد هستند یا از افتادگی شکم رنج می‌برند کاندید مناسبی برای این جراحی محسوب می‌شوند. همچنین افرادی که به علت بارداری‌های متعدد، پوست شکم آنها شل و آویزان شده و خاصیت خود ارتجاعی خود را از دست داده می‌توانند تحت این جراحی قرار بگیرند و از اثرات مطلوب آن بهره ببرند. افرادی که سن مناسبی دارند و بدن آنها به رشد کافی رسیده و همچنین پوست آنها هنوز خاصیت کشسانی خود را از دست نداده، کاندید مناسبی محسوب می‌شوند. در کنار این موارد، افرادی که از نتیجه این جراحی انتظارات غیر واقع بینانه و غیرمنطقی ندارند می‌توانند جراحی زیبایی پوست شکم انجام دهند.

طریقه انجام جراحی زیبایی شکم

برای انجام جراحی زیبایی شکم و پهلو، ابتدا بیمار تحت بیهوشی قرار می‌گیرد و بعد از آن پزشک متخصص به وسعت ناحیه مفصل ران تا لگن و درست در بالای ناحیه زهار، برشی ایجاد می‌کند. همچنین برش دیگری در نزدیکی ناف و اطراف آن به منظور برداشت پوست اضافی و تخلیه چربی ایجاد می‌شود. سپس چربی‌های اضافه شکم با استفاده از روش‌های مختلف از جمله ساکشن برداشته می‌شوند و پوست شکم حالت کشیده پیدا می‌کند. در نهایت نیز محل برش بخیه می‌خورد و محل جراحی پانسمان می‌شود. اگر جراحی زیبایی شکم جزئی باشد، برای برداشت چربی‌ها از برش‌های کوچک بر روی پوست کمک می‌گیرند و از طریق همین برش‌های کوچک، چربی را تخلیه و پوست شکم را می‌کشند و در نهایت بخیه می‌کنند.

جراحی زیبایی شکم

انواع جراحی زیبایی شکم

جراحی شکم به روش‌های مختلفی انجام می‌شود و انتخاب بهترین روش به تشخیص پزشک متخصص بستگی دارد. برخی از انواع جراحی شکم عبارتند از:

لیپوماتیک: روش لیپوماتیک یکی از شایع‌ترین روش‌های لاغری شکم محسوب می‌شود. در این روش با استفاده از دستگاه‌های مخصوص و با استفاده از میله‌ای ظریف که به شکل چرخشی و موازی در بدن حرکت می‌کند، چربی‌های موجود را شکسته و خارج می‌کنند. به همین علت امکان آسیب رسیدن به بافت‌ها و عصب‌های اطراف چربی در این شیوه وجود ندارد.

✅ لیپوساکشن: در این روش به داخل شکم مایعی را تزریق می‌کنند سپس با استفاده از دستگاهی به نام لیپوساکشن، چربی‌های اضافه را از بدن بیرون می‌کشند. در صورتی که چربی‌ها بیشتر از ۵ لیتر باشد ممکن است بعد از جراحی فرد به آمبولی مبتلا شود. اما این روش برای چربی‌های کمتر از ۱ تا ۲ لیتر مشکلی ایجاد نمی‌کند.

ابدومینوپلاستی: بهترین روش جراحی زیبایی شکم جراحی ابدومینوپلاستی است. در این روش علاوه بر حذف چربی‌ها، پوست شکم کشیده و لیفت می‌شود. بنابراین بعد از جراحی با یک شکم صاف و سفت مواجه هستید که باعث زیبایی هرچه بیشتر اندام شما می‌شود.

مشاوره قبل از جراحی زیبایی شکم

قبل از جراحی زیبایی شکم، معمولاً جلسات مشاوره بین پزشک و بیمار انجام می‌شود. در این جلسه بیمار به لحاظ وضعیت بدنی و سلامت عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد. همچنین پزشک راجع به سوابق قبلی او، داروهایی که مصرف می‌کند و… سوالاتی را می‌پرسد. در صورت لزوم انجام یک سری آزمایش‌ها به بیمار و تجویز می‌شود که باید آنها را انجام داده و نتیجه را قبل از روز جراحی به پزشک ارائه کند. همچنین در این جلسه پزشک میزان تغییر بعد از جراحی و عوارض ناشی از این جراحی را با صداقت کامل با بیمار در میان می‌گذارد تا با آگاهی بیشتر تصمیم بگیرد. بیمار می‌تواند در جلسه مشاوره سوابق پزشک، نمونه کارهای قبلی و میزان تجربه و تخصصی را که در این حوزه دارد مورد بررسی قرار دهد و در صورت اطمینان، برای انجام جراحی اقدامات لازم را انجام دهد.

اگر به دنبال یک پزشک متخصص و حاذق در زمینه جراحی‌ زیبایی شکم هستید، دکتر محمدرضا ترحمی به واسطه سال‌ها تجربه و تخصص در این حوزه، انتخاب مناسبی برای این جراحی خواهد بود.

اقدامات قبل از جراحی زیبایی شکم

رعایت یک سری کارها قبل از انجام جراحی شکم، برای دستیابی به نتایج مطلوب بعد از این جراحی تاثیر ویژه‌ای دارد. برخی از این نکات به شرح زیر هستند:

  • قبل از جراحی سوابق پزشکی خود را در اختیار جراح قرار دهید.
  • اگر بیماری خاصی دارید یا داروی خاصی مصرف می‌کنید این موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
  • قبل از جراحی از مصرف داروهایی مانند پروفن یا آسپرین که باعث انعقاد خون می‌شوند بپرهیزید.
  • مصرف نوشیدنی‌های الکلی و استعمال دخانیات را تا چند هفته قبل از جراحی محدود کنید.
  • ۸ ساعت قبل از عمل از خوردن آشامیدن مواد غذایی بپرهیزید و شب قبل از جراحی غذای سبک میل کنید.
  • همراه با خود یک همراه به بیمارستان ببرید تا از شما مراقبت کند.
  • برای زمان برگشت از بیمارستان لباس راحت و مناسب به همراه داشته باشید.
  • حتماً سوابق پزشکی، مدارک و آزمایشات را همراه خود به بیمارستان ببرید.
  • قبل از جراحی حمام کنید؛ چرا که تا چند روز بعد از جراحی امکان حمام کردن ندارید.

نگاه کلی به جراحی زیبایی شکم

در این مقاله راجع به جراحی زیبایی شکم صحبت کردیم. همانطور که گفتیم این روش برای حذف چربی‌های ناحیه شکم و پهلو انجام می‌شود و نقشه موثری در زیبایی اندام و افزایش اعتماد به نفس ایفا می‌کند. اگر قصد انجام این جراحی را دارید، با مراجعه به پزشک متخصص و حاذق می‌توانید از جدیدترین روش آن استفاده کنید و بدون هیچگونه عوارضی، این جراحی را انجام داده و از مزایای آن بهره‌مند شوید.

سوالات متداول

مطالب مرتبط
دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *